Τα δημοσιεύματα, που παραθέτω πιο κάτω, παρουσιάζουν πολύ ενδιαφέρον, από την άποψη, ότι μια πολιτιστική είδηση, αντιμετωπίζεται με τρεις διαφορετικές αλήθειες. Μάλιστα, σε μία από αυτές τις αλήθειες, ασκείται οξυτάτη κριτική στον ψηφιακό τύπο. Είναι αυτό που λέμε: "ο αναμάρτητος πρώτος τον λίθον βαλέτω"! Δε νομίζω, πως το θέμα χρειάζεται, να αναλυθεί – από τη δική μου τη μεριά – περισσότερο.
Τα συμπεράσματα, δικά σας.
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, Τετάρτη 21 Οκτωβρίου 2009
Θα ντυθούν οι γυμνοί χορευτές του
«Πουθενά» στην επίσημη πρεμιέρα
του Εθνικού Θεάτρου, σύμφωνα με το
αίτημα της Αρχιεπι-
σκοπής Αθηνών; Επί-
μονες φήμες θέλουν
τον Αρχιεπίσκοπο
Αθηνών κ. Ιερώνυμο
να ζήτησε από τον Δη-
μήτρη Παπαϊωάννου
(φωτογραφία) να «ε-
ξαλείψει» τις γυμνές
παρουσίες των χορευτών του, προκει-
μένου να ανταποκριθεί ο ίδιος στην
πρόσκληση που του εστάλη να παρα-
στεί στην πρεμιέρα. Σελ. 17
Επίσημη στο Εθνικό με... διορθώσεις
Ολγα Σελλα
ΕΘΝΙΚΟ. Η επίσημη πρεμιέρα του ανακαινισμένου Εθνικού Θεάτρου αναμένεται υπέρλαμπρη, μεθαύριο Παρασκευή 23/10, με παρούσα την πολιτική και την πολιτειακή ηγεσία του τόπου, που έχει κληθεί να δει την παράσταση «Πουθενά» του Δημήτρη Παπαϊωάννου. Ανάμεσα στους επίσημους προσκεκλημένους (μαζί με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, τον πρωθυπουργό και πολλούς υπουργούς) είναι και ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών κ. Ιερώνυμος.
Και θα μπορούσε κανείς να χαιρετίσει την παρουσία του ηγέτη της Εκκλησίας σε μια καλλιτεχνική εκδήλωση, θα μπορούσε να σκεφτεί πως πολλά είναι διαφορετικά όταν ο Αρχιεπίσκοπος είναι παρών σε μεγάλα πολιτιστικά γεγονότα. Μόνο που κάποιες επίμονες φήμες θέλουν την Αρχιεπισκοπή να έχει ζητήσει από τον Δημήτρη Παπαϊωάννου να «ντύσει» τους δύο γυμνούς χορευτές που εμφανίζονται στην τελευταία σκηνή της παράστασης, μια σκηνή αφιερωμένη στη μνήμη της Πίνα Μπάους, μια σκηνή που συγκίνησε όσους έχουν δει το «Πουθενά», ακόμα και κείνους που δεν ικανοποιήθηκαν από την παράσταση. Το Εθνικό Θέατρο επιβεβαιώνει ότι έχει γίνει επίσημη πρόσκληση στον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών, που δεν έχει όμως απαντήσει ακόμη αν θα παραστεί, δεν παίρνει όμως θέση στις φήμες, δηλώνοντας ότι αυτό «είναι θέμα του δημιουργού», μια διατύπωση που επιβεβαιώνει έμμεσα ότι το ζήτημα είναι υπαρκτό. Η «Κ» αναζήτησε χθες τον Δημήτρη Παπαϊωάννου για να έχει μια δική του δήλωση, που να επιβεβαιώνει ή να βάζει τέρμα στις φήμες που κυκλοφορούν. Δεν έγινε όμως δυνατή η επικοινωνία μαζί του μέχρι αργά το βράδυ. Πληροφορίες, πάντως, από έγκυρες πηγές θέλουν τον Δημήτρη Παπαϊωάννου να έχει αποδεχθεί το αίτημα της Αρχιεπισκοπής. Ας ελπίσουμε ότι το νέο Εθνικό Θέατρο δεν θα συνδέσει τα εγκαίνια της νέας περιόδου του με μια κίνηση που καμιά σχέση με την τέχνη δεν έχει και θυμίζει πρόσφατες ατυχείς παρεμβάσεις της Εκκλησίας (βίντεο Γαβρά). Και αναρωτιόμαστε αυτή η «διόρθωση» θα είναι άπαξ; Θα μάθουμε την Παρασκευή..
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, Πέμπτη 22 Οκτωβρίου 2009
Προ-βολες
«Ευλογημένα» βρακάκια
Tης Γιωτας Συκκα
Από το κακό στο χειρότερο. Πριν από λίγες ημέρες η τηλεόραση και κάποιοι ραδιοφωνικοί σταθμοί ασχολούνταν με τη γυψοσανίδα που έπεσε στο Βυζαντινό Μουσείο. Κατέρρευσε η είσοδος, αποφάνθηκαν! Το τελευταίο διήμερο ανασκουμπώθηκαν με το Εθνικό Θέατρο. Τώρα που πέρασε η λάμψη της πρώτης εντύπωσης, πρέπει να δούμε αν θα έρθει και πώς ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών Ιερώνυμος στα επίσημα εγκαίνια του «Πουθενά», πώς θα δεχτεί τη σκηνή του γυμνού, αν πρέπει να ντυθούν οι χορευτές της παράστασης κ. ο. κ.
Μεγάλος προβληματισμός για το τίποτα.
Και όπως συμβαίνει συνήθως, κάναμε την τρίχα τριχιά, από τον προσωπικό συντηρητισμό κάποιων για το πώς ο εκπρόσωπος της Εκκλησίας μας μπορεί να δεχτεί τη γυμνή σκηνή.
Ο Αρχιεπίσκοπος δεν έχει επιβεβαιώσει καν αν θα δεχτεί την πρόσκληση του Εθνικού, και τα κανάλια ψάχνουν λαίμαργα τον σκηνοθέτη της παράστασης για να απαντήσει αν θα βάλει στους χορευτές «βρακάκια».
Ολα πια μοιάζουν να κυλούν σε άλλα πεδία, με άλλους χρόνους και πιπεράτες τακτικές μεσημεριανής εκπομπής.
Στην εποχή της ποσότητας, χάσαμε την έννοια της είδησης και κυρίως της ανακάλυψης του καινούργιου. Κανείς δεν αναζητά το ιδιαίτερο, αυτό που αξίζει, εκεί που πρέπει να επικεντρωθούμε, να δώσουμε ευκαιρίες στους νέους και όχι πια στο αγκυλωμένο μέινστριμ. Αντιθέτως, σαν αχόρταγα βαμπίρ, τρέχουμε πίσω από τη φήμη της γυψοσανίδας που παίρνει διαστάσεις ογκόλιθου, ή στο γυμνό μιας παράστασης, όταν η τηλεοπτική μας πραγματικότητα παίρνει στη ζωή μας διαστάσεις καθημερινής τσόντας.
Δεν μας εντυπωσιάζει ότι το Εθνικό δεν έχει χρήματα, ότι συσσωρεύει χρέη, αλλά μιλάμε σοβαρά αναλύοντας τα βρακάκια.
Ελευθεροτυπία, Πέμπτη 22 Οκτωβρίου 2009
Αδάμ και Εύα χωρίς προπατορικό αμάρτημα
Πολύ κακό για το τίποτα. Επί της ουσίας, ουδέποτε τέθηκε ζήτημα το γυμνό νεαρό ζευγάρι, που εμφανίζεται στο φινάλε του «Πουθενά» του Δημήτρη Παπαϊωάννου, να φορέσει φύλλο συκής στην αυριανή παράσταση, που θα ακολουθήσει τα επίσημα εγκαίνια του κτιρίου Τσίλερ.
«Οταν μπαίνω σε τζαμί βγάζω τα παπούτσια μου. Και στη "Μήδειά" μου στο Πεκίνο έντυσα το γυμνό. Ξέρω πού πρέπει να αναδιπλώνομαι», τονίζει ο Δ. Παπαϊωάννου Και θα παραστούν ο Προέδρος της Δημοκρατίας Κάρολος Παπούλιας, ο πρωθυπουργός Γιώργος Παπανδρέου, ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Θεόδωρος Πάγκαλος, ο υπουργός Πολιτισμού Παύλος Γερουλάνος, ο υπουργός Οικονομικών Γιώργος Παπακωνσταντίνου και ο αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος.
Κατ' αρχάς, η Αρχιεπισκοπή Αθηνών δηλώνει επισήμως ότι ουδέποτε ο κ. Ιερώνυμος έθεσε, όπως γράφτηκε, προϋποθέσεις προκειμένου να παραστεί στην αυριανή παράσταση -δημοσιεύματα τον έφεραν να έχει ζητήσει προσωπικά από τον Παπαϊωάννου να εξαλείψει το γυμνό. Ούτως ή άλλως, πιθανολογείται ότι δεν θα μπορέσει τελικά να παραστεί στα επίσημα εγκαίνια, καθώς το πρόγραμμά του έχει τρεις χειροτονίες νέων επισκόπων και το Σάββατο πρέπει να βρίσκεται στην Καρδίτσα.
Η επίμαχη σκηνή του γυμνού, ένα hommage του Δ. Παπαϊωάννου στη σπουδαία Πίνα Μπάους Δημοσιεύματα που ήθελαν το Δ.Σ. του Εθνικού Θεάτρου να έχει συσκεφθεί εξετάζοντας το ενδεχόμενο να λογοκριθεί η παράσταση και να μην παρουσιαστούν γυμνά τα σώματα των χορευτών -θα φορούσαν ελαστικά σλιπάκια- διαψεύδονται επισήμως και από το Εθνικό και από τον Δημήτρη Παπαϊωάννου. «Προκλήθηκε ένα θέμα εκ του μη όντος», ανέφεραν άνθρωποι της πρώτης κρατικής σκηνής.
Το ίδιο κατηγορηματικός είναι και ο Δημήτρης Παπαϊωάννου. «Εθεσα κάποια στιγμή στον Γιάννη Χουβαρδά έναν προσωπικό προβληματισμό. Το ενδεχόμενο μόνο στα επίσημα εγκαίνια, που θα παραστεί ο Αρχιεπίσκοπος, να ντύνονταν οι χορευτές. Το θέμα έμεινε όμως εκεί. Δεν έγινε ζήτημα. Σε αντίθεση με ό,τι προκύπτει από τα δημοσιεύματα», μας τόνισε χθες ο χορογράφος.
Εξάλλου, όπως παραδέχεται και ο ίδιος, «ξέρω καλά πού πρέπει να αναδιπλώνομαι χωρίς να νιώθω ότι κάνω συμβιβασμούς, τόσο ως καλλιτέχνης όσο και ως άτομο. Οταν μπαίνω σε τζαμί βγάζω τα παπούτσια μου ή όποτε ταξιδεύω στο Αγ. Ορος φοράω μακρυμάνικες μπλούζες. Κι ας μην είμαι πιστός, από σεβασμό. Το ίδιο ισχύε και όταν επέλεξα στο Πεκίνο η "Μήδειά" μου να είναι ντυμένη και όχι γυμνή. Δεν μπορείς να παρουσιάζεις μπροστά σε μουσουλμανικό, για παράδειγμα, κοινό γυμνά σώματα. Ομως, τώρα, στο Εθνικό Θέατρο δεν τίθεται κανένα απολύτως θέμα».
Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου χαρακτηρίζει το γυμνό του στο «Πουθενά» «αγνό και φυσικό», «σχεδόν θρησκευτικό». Το κοινό της παράστασής του με την ίδια γεύση έμεινε. Αποχώρησε από τη νέα δουλειά του κορυφαίου Ελληνα χορογράφου με την αίσθηση ότι έχει παρακολουθήσει μια δυνατή σκηνική-εικαστική απεικόνιση του Αδάμ και της Εύας. Οι Πρωτόπλαστοι του «Πουθενά», που γδύνονται ρυθμικά από τα χέρια-κύματα των υπόλοιπων χορευτών, σε μια σκηνή μυσταγωγίας, δεν είναι τίποτε άλλο παρά το σύμβολο της φύσης, της ένωσης, της ζωής. Η ελπίδα.
ΙΩΑΝΝΑ ΚΛΕΦΤΟΓΙΑΝΝΗ
1 σχόλιο:
Η παρεμβαση του Αρχιεπισκοπου,εαν εγινε, ειναι ενα θεμα,το ολο ομως θεμα στις παρεμβασεις των εργων των καλιτεχνων γενικοτερα ειναι σοβαρο και χρηζει σοβαρης συζητησης. Η γνωμη μου ειναιπαντως εχοντας μελετηση ιστορια της τεχνης,πως δεχομαστε ενα εργο τεχνης ως εχει και το κρινουμε και το ερμηνευουμε αφου το εχουμε βιωσει.Αλλωστε ο Κυριος και Δημιουργος, μας επλασε γυμνους και οποιαδηποτε σκεψη περι ασεμνου ειναι στον εγκεφαλομας και στις "πονηρες" σκεψεις μας. Δηλαδη τι θα επρεπε να πουμε η να σκεφθουμε για τον Δαυιδ του Μιχαηλ Αγγελου Μηπως τελικα φοβουμεθα να ξεγυμνοθουμε κυριολεκτικα και μεταφορικα?,και επιλεγουμε τον πουριτανισμο και την υποκρισια, που εχει πολυ περαση στην εποχη που ζουμε, και ασχολουμεθα με αλλα αντι να ασχοληθουμε με την αθλια κατασταση που βρισκεται ο πλανητης Γη και οι κατοικοι αυτου? Περικλης
Δημοσίευση σχολίου