Τετάρτη 19 Μαΐου 2010

"PHILHELLINISME"

Jean-Luc Godard. Christa Mainwald, embroidery


Με πολύ καμάρι αναφέρθηκαν κάποιες ελληνικές εφημερίδες στη “φιλελληνική” στάση του Γάλλου σκηνοθέτη Zαν-Λυκ Γκοντάρ.

Αφορμή η απουσία-διαμαρτυρία του από το Φεστιβάλ των Κανών, «εξαιτίας προβλημάτων ελληνικού τύπου», όπως αναφέρεται σε σχετική επιστολή, που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα “LIBERATION”.

Στην εν λόγω επιστολή, ο εν λόγω σκηνοθέτης αναφέρει, επίσης ότι «Θα έπρεπε να ευχαριστήσουμε την Ελλάδα. Είναι η Δύση που χρωστάει στην Ελλάδα… Πάντα ξεχνάμε τη σχέση ανάμεσα στην τραγωδία και τη δημοκρατία. Χωρίς Σοφοκλή δεν θα υπήρχε Περικλής. Χωρίς τον Περικλή δεν θα υπήρχε Σοφοκλής. Ο τεχνολογικός κόσμος στον οποίο ζούμε τα χρωστά όλα στην Ελλάδα. Ποιος ανακάλυψε τη λογική; Ο Αριστοτέλης… Όλος ο κόσμος χρωστάει χρήματα σήμερα στην Ελλάδα. Θα μπορούσε να ζητήσει από τον σημερινό κόσμο μας χιλιάδες εκατομμύρια για συγγραφικά δικαιώματα και θα ήταν λογικό να της τα δώσουμε. Πάραυτα. Κατηγορούν τους Έλληνες ότι είναι και ψεύτες… Αυτό μου θυμίζει ένα παλιό συλλογισμό που είχα μάθει στο σχολείο. Ο Επαμεινώνδας είναι ψεύτης ή όλοι οι Έλληνες είναι ψεύτες, άρα ο Επαμεινώνδας είναι Έλληνας, Δεν έχουμε προχωρήσει καθόλου».*


Από όσο μπορώ να ξέρω, καμία εφημερίδα δεν ανάφερε παράλληλα και την άρνηση που εισέπραξε ο άλλοτε “Πάπας της nouvelle vague” από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, στην αίτηση του να γυρίσει στον αρχαιολογικό χώρο της Ακρόπολης , μερικές σκηνές για το τελευταίο του φιλμ “FILM SOCIALISME”, που παρουσιάζεται στο φετινό Φεστιβάλ των Κανών. Ως επίσημη δικαιολογία προβλήθηκε το γεγονός της απουσίας… σεναρίου! (Ανοίγει παρένθεση. Σε ποιο σενάριο, αλήθεια , στηρίχθηκε η φωτογράφιση της καλλιπύγου αοιδού Τζένιφερ Λόπεζ στον Παρθενώνα και με ποια κριτήρια κρίθηκε το σενάριο της κ. Νίας Βαρντάλος αντάξιο του Ιερού Βράχου; Κλείνει η παράγραφος).

Η αλήθεια είναι ότι κάποια γεγονότα, μου δημιουργούν περίεργους συνειρμούς. Όπως καλή ώρα, η περίπτωση αυτή με τον Γκοντάρ, η οποία μου έφερε στο νου, ένα πραγματικό γεγονός , με πρωταγωνίστρια την αξέχαστη Κατίνα Παξινού, στο Θέατρο της Επιδαύρου.

Η μεγάλη μας τραγωδός φτάνοντας με κάποια καθυστέρηση στην Επίδαυρο, για την πρόβα της, εμποδίζεται από τον φρουρό χωροφύλακα να μπει σε αυτό. Στην προσπάθεια της να ξεπεράσει το εμπόδιο, δηλώνει στο χωροφύλακα την ταυτότητα της. Η απάντηση, βέβαια του οργάνου της ήρθε πληρωμένη: «δεν μπα να΄σαι και η Μάγια Μελάγια!»

Αν κρίνουμε από το γεγονός ότι το αναφερόμενο περιστατικό συνέβη πριν από σαράντα χρόνια, βγάζουμε το πολύ οχληρό συμπέρασμα ότι, η αναγνωρισιμότητα υπερτερούσε πάντοτε της αναγνώρισης. Μία τραγωδός με διεθνή αναγνώριση “ητήθηκε κατά κράτος” από μία λαϊκή τραγουδίστρια με υψηλό δείκτη αναγνωρισιμότητας στην ντόπια κοινωνία.

Όντως, περίεργος συνειρμός.

Ακόμη, βέβαια, πιο περίεργη η επιβράβευση της “φιλελληνικής» στάσης του σκηνοθέτη.

*ΠΗΓΗ: ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, Τρίτη 18/05/2010

Δεν υπάρχουν σχόλια: